دفتر امام جمعه شهرستان خرمدره

اخبار و تحلیل‌های مربوط به حجت الاسلام زاهدی پور امام جمعه شهرستان خرمدره

دفتر امام جمعه شهرستان خرمدره

اخبار و تحلیل‌های مربوط به حجت الاسلام زاهدی پور امام جمعه شهرستان خرمدره

خطبه های نماز جمعه ۹ دی

نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.

سخنرانی در مدرسه عصمت ماهنشان بمناسبت روز بصیرت

حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان در مراسمی که به مناسبت روز بصیرت و میثاق با ولایت در مدرسه عصمت ماهنشان برگزارشد. حضور یافته و  سخنرانی کردند 

امام جمعه ماهنشان ضمن تشکر از دست اند کاران برگزاری این مر اسم  گفتند:اولا در مورد نه دی همه تان اطلاع دارید که در سال 88 فتنه ای که اتفاق افتاد و به دنبال ادامه این ، این فتنه ها به عاشورای حسینی هم کشید نکته ای که وجود دارد و شما و ما باید توجه کنیم این است که در دعاهای ما هم وجود دارد و خدا را شکر کرده اند اینکه خداوند دشمنان ما را از جاهلان قرارداد در مورد فتنه 88 هم همین قضیه صادق است این خواهرعزیزمان مطلبی که در مورد پرچم سرخ حسینی و سبز مهدوی و پرچم انتظار خواندند این یک تحلیل جهانی شده در مورد انقلاب اسلامی ایران و جامعه ایران و حرکت انقلاب ایران و بصورت عموم تشیع و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت و دریک کلمه ولایت. تحلیل گران جهانی به این مطلب اذعان دارند آن چیزی که انقلاب اسلامی ایران را به یک انقلاب واقعی تبدیل کرد همین نکته است. یک جامعه شناس غربی که همه انقلابهای جهان را مطالعه و نوشته و تحلیل کرده با وجود اینکه یک جامعه شناس مسلمان نیست بلکه کافراست انقلاب ایران را بالاترین و مهمترین انقلاب معرفی می کند که مولفه ها و شاخصه های یک انقلاب را در خود جای داده است و جالب این است که وقتی دشمنان خارجی ما یعنی آنهایی که با ما هم کیش و  آیین نیستند اذعان می کنند که مهمترین نقطه قوت انقلاب ایران که دیگر انقلابها این را نداشتند پرچم سرخ حسینی است آقای گاندی رهبر انقلاب هندوستان که هندوستان را از استعمار انگلیس رها کرد وقتی به سازمان ملل می رود در حالی که مسلمان هم نیست ولی به یاد سید الشهداء با 72 تن از افراد خود در سازمان ملل حضور می یابد اینها این را می فهمند ولی در درون جامعه ما یک تعداد افراد انگشت شماری که یک توده جاهل را با خود همراه کردند این فتنه را می کشانند به عاشورا  و اتفاقا به نظر بنده این از الطاف خفیه خداوند متعال و عنایت آقا امام زمان علیه السلام بود که اینها نفهمیدند و چون نفهمیدند یک کاری کردند که خودشان آبرویشان رفت آمدند در روز عاشورای حسینی حتی کسانی که در کشور ما هستند و مسلمان نیستند احترام این روزرا نگه می دارند و شادی و امثال آن انجام نمی دهند، آنها آمدند پایکوبی کردند رقص انجام دادند و علیه مقدسات اسلام حرکت کردند و به پرچم عاشورا اهانت کردند و چون در طول تاریخ هر که با پرچم عاشورا در افتاد ورافتاد و یزید کلاً سه سال حکومت کرد و این جنایت را در ارتباط با سید الشهدا انجام داد طعم شیرینی حکومت را به زعم خودش به تلخی مبدل کرد اینها در حقیقت همین را هم نفهمیدند یعنی آنهایی که در ایران نبودند فهمیدند و اما اینهایی که در فرهنگ عاشورا بدنیا آمده بودند این را نفهمیدند وسید الشهداء هم کاری کرد که اینها رسوای دو جهان شدند و مهمترین دلیلی که اینها به این بیماری و درد و آسیب مبتلا شدند نداشتن بصیرت بود. روزی ام سلمه آمد و به عایشه اعتراض کرد که تو به عنوان همسر پیامبر آبروی پیامبر را حفظ نکردی، خودت به خودت بی احترامی کردی آن شأنی که پیامبر و اهلبیت پیامبر داشت را حفظ نکردی چرا چون عایشه در برابر امیرمومنان کسی که وصی بلا فصل رسول الله بود کسی که مستقیما پیامبر او را از طرف خدا به عنوان امام و ولی تعیین کرده بود، عمامه خلافت را بر سرش گذاشته بود، کسی که خدا در قرآن می فرماید  اگر این رسالت را انجام ندهی کل رسالتت زیر سوال است، عایشه در برابر او خروج کرد و با طلحه و زبیر همراهی کرد و ام سلمه اعتراض کرد که تو بصیرت نداشتی و ندیدی ولایت امیرالمومنان را و راه حق را نشناختی و لذا به این بیماری دچار شدی و"فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ وَ لَکِنَّ الْفِتْنَةَ إِذَا أَقْبَلَتْ غَضَّتْ عَیْنَیِ الْبَصِیرِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ أَبْصَرَهَا الْعَاقِلُ وَ الْجَاهِل‏" وقتی که فتنه می آید آدمهای زرنگ فقط این را می بینند، آدمهایی که بصیرت و بینایی دل دارند، چشم و دلشان باز است این را می بینند ولی وقتی فتنه تمام شد توی عایشه هم می فهمی.
عایشه در هودج( مرکبی برایش درست کرده بودند)  نشسته بود و نگاه می کرد یک کلمه حقی گفت( کلمه حق برخی مواقع بر زبان باطل هم جاری می شود) امیر المومنان را در جنگ نهروان دید گفت  آن کیست که شبیه برادر پیامبر، علی است یعنی در آن جنگ یک لحظه علی را دید و ناخود آگاه در برابر علی که قیام کرده بود یک حرف حقی را گفت همین کلمه حق یکی از عوامل شکست جنگ نهروان به حساب می آید. آدم زرنگ این است که واقعه را در زمانش بشناسد خیلی ها هستند الان پشیمانند که چرا در سال 88 در فتنه بودند اگر هوش سیاسی بالایی داشتند همان موقع می شناختند و فتنه را همراهی نمی کردند. لذا خواهران بزرگوار این را باید در نظر بگیریم که امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که بصیرت و بینایی دارد این مقام و منزلتی است که خداوند به او داده است" فَمَنْ فَتَحَ اللَّهُ عَیْنَ قَلْبِهِ: هر کسی که خداوند چشم دلش را بیدار کرد وَ بَصِیرَةَ عَیْنِهِ: بصیرت و بینایی حقیقی چشمش را باز کرد بِالاعْتِبَارِ: عبرت گرفت  فَقَدْ أَعْطَاهُ‏ مَنْزِلَةً رَفِیعَةً وَ زُلْفَةً عَظِیمَةً:خداوند به این مقام بالایی بخشیده و منزلت والایی را عنایت کرده است.آنچه مهم است اینکه باید جریان شناسی ما قوی باشد در برابر سر و صداها خودمان را گم نکنیم و ببینیم در جامعه چه خبر است و ببینیم چه کسانی بخاطر منفعت خودشان جامه و آب را گل آلود می کنند تا به نفع خودشان ماهی بگیرند مخصوصا در این انتخاباتی که نزدیک است هم در انتخاب مسیر و هم در انتخاب افراد خوب دقت کنیم ببینیم چه کسانی تعهد دارند چه کسانی آمدنشان پله ترقی برای خودشان حساب نمی شود این خیلی مهم است. خیلی ها می آیند تا مجلس پله ترقی آنها شود می ایند تا پول خرج می کنند مردم را فریب می دهند و پله مجلس پله فنری آنها می شود برای ترقی خودشان. ببینید برای چه کسانی این کار پله ترقی نیست ببینید برای چه کسانی منزلت نیست که نماینده بشونند یا نه. پس در انتخابمان دقت کنیم و به این گونه افراد رای ندهیم تا مجلس را دستمایه منافع خود قرار ندهند و گرنه اگر بیدار نباشیم فتنه 88 در راه است  البته مردم ایران بصیرت دارند و اما باید بدانیم که فتنه 88 تو همین مواقع بوجود آمد و اگر هوشیار نباشیم دشمن از همین الان نه، از همان فتنه 88 که شکست خود دارد خودش را باز آفرینی می کند نیروهای خود را جمع می کند ببیند چگونه حداقل بخشی از ملت ایران را با خودش همراه بکند، سیاهی لشکر درست کند و انشالله ملت ایران به ویژه شما دانش آموزان با بصیرتی که در خانواده هایتان ایجاد خواهید کرد انشاالله هم فتنه 88 به زباله دان تاریخ سپرده می شود و انشالله از این به بعد هم با پیروی از ولایت که تنها نرم افزار منحصر به فرد پیروزی این انقلاب بوده و ادامه این انقلاب با پیروی از ولایت خواهد بود و انشالله در برابر توطئه ها پیروز خواهیم شد  و انشالله پشت سر رهبری حرکت خواهیم کرد و همچنان که در ویژگی یاران امام زمان علیه السلام آمده که سیوفهم علی بصائرهم شمشیرهایشان بر دوش بصیرتشان است نه اینکه بصیرتشان به دوش شمشیرهایشان باشد اینها وقتی شیمشیر بر می دارند با بصیرت است. یک نکته هم اینجا استفاده کنم و اینکه شاعرانه حرف بزنیم که آقا امام زمان کاری با کسی ندارد، شمشیری به کسی نمی زند این ساده لوحانه است بدلیل عدم توجه به محتوای متون دینی است و به دلیل تحت تاثیر تحلیلهای اجتماعیِ غربی قرار گرفتن است ولی نکته ای که هست اینکه سیوفهم علی بصائرهم بصیرتهاست که شمشیرها را هدایت میکنند.قلمهای ما کتابهای ما دفترهای ما مدارس ما همه در خدمت آقا امام زمان و قلمهای ما شمشیر امام زمان در مقابل دشمنان ایشان و ولایت خواهد بود با بصیرتی که شما وملت ایران در برابر توطئه و دشمنی ها خواهید داشت.


 

خطبه های نماز جمعه ۲ دی

نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان اقامه شد.امام جمعه ماهنشان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی راه تقوا را راه عزت دانستند و گفتند: مساله تقوا آن قدر عظیم و مهم است که نماز جمعه که یکی از مهمترین عبادتهای الهی است و خداوند متعال درباره این نماز عظیم می فرمایید وقتی که اذان نماز جمعه را شنیدید تمام کارهای اجتماعی خود از قبیل تجارت و مانند این را ترک کنید و با سرعت در نماز جمعه حاضر شوید رکن اصلی هر دو خطبه این نماز عبارت است از تقوای الهی. یعنی خداوند ما را در هر هفته در یک مکان عبادی سیاسی جمع می کند تا در آنجا همدیگر را به تقوای الهی دعوت کنیم اصل اساسی این است که انسان فی نفسه در ضرر و زیان است" وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ تمام انسانها در زیان و خسران هستند إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر" و عرض کردیم که تقوا بخشهای مهمی دارد. بحث ما در مورد تشکیل خانوده و در ارتباط با ازدواج و اهمیت آن است که مطالبی عرض شد و مساله مهم دیگر در مورد ازدواج که اسلام نظر مهمی درباره آن  دارد مساله مهریه و جهیزیه است قرآن می فرماید" وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً" می فرماید آقایان صداق و مهریه خانمها را پرداخت کنند اصل اساسی در مورد مهریه وجوب پرداخت است، یک امر مستحبی نیست و این که در قرار دادها به یگدیگر می گوئیم که کی داده کی گرفته در حقیقت این جای مصیبت است اگر اینگونه بگوییم معلوم می شود که جامعه ما در این مورد هم از دستور خداوند و هم دستورپیامبر و ائمه اطهار که باز دستور خداوند است چقدر دور هستند. صریحا هم قرآن و هم پیغمبر و امام می فرمایند واجب است. جالب این است که در خیلی جاها این دین و بدهی اولویت دارد حتی در روایات کسی که در ذهنش این است که مهریه زن را پرداخت نکند به زناکار تشبیه شده است و جالبتر این که خداوند از واژه "صداق" استفاده کرده و فرموده "صدقاتهن" یعنی پرداخت مهریه نشانه صداقت گفتار یک فرد است، صداقت انسان در اعلام وفا نسبت به همسر است پس اینکه ما می گوئیم کی داده کی گرفته این حرف باطل است و جای تاسف دارد که ما چرا این حرف را می زنیم قرآن صریحا دستور پرداخت داده و ما می گوئیم کی داده کی گرفته. نکته مهم این که اگر کسی بمیرد و مثلا پنجاه میلیون ما ترک و دارایی او باشد و مثلا سی میلیون مهریه زنش باشد اول باید سی میلیون مهریه را بدهند و اگر چیزی ماند نوبت به بقیه بدهی می رسد و حالا اگر کسی فقط بیست میلیون دارای اوست و بیست میلیون هم مهریه زنش، بیست میلیون بعنوان مهریه داده می شود و بقیه دیون بر گردنش می ماند پس پرداخت مهریه زن واجب است و نسبت به سایر بدهیها اولویت دارد.نکته مهم دیگر در مورد مهریه آسان گیری مهریه است یک نفر که پانصد یا هزار تا سکه بر گردن می گیرد در حالی که حتی هزار تا هزار تومانی یا ده هزار تومانی در جیبش نیست این باطل است چرا که یکی از معاملاتی که باطل است معامله سفهی است و معامله سفیهانه باطل است البته زن مورد معامله نیست ولی این مال مورد معامله است لذا می گویند این ماشینی که صد میلیون پولش است و حالا حتی یک میلیون هم ندارد اگر معامله کند معامله سفیهانه است و باطل و فقها این گونه معاملات سفیهانه را باطل می دانند. در مورد مهریه هم بعضی از آقایان مراجع صریحا اظهار نظر کرده اند ازجمله آیة الله مکارم شیرازی که می فرمایند: مهریه هایی که خارج از توان فرد قرار داد بسته می شود باطل است و شرعا تبدیل به مهر المثل می شوند حدودا مهر المثل عاقلانه و متعارف چیست مثلا پنجاه تا سکه را می توان پرداخت کرد می فرمایند اگر هزار تا هم باشد بر می گردد به پنجاه تا سکه چون معامله سفهی است و معامله سفیهانه هم باطل است این قدر مهریه زیاد اثرات منفی دارد و از طرفی در روایات می فرمایند مهریه زیاد کینه و عداوت می آورد ببینید از زمانی که جامعه مرفه شده آیا زندگی ها گرمتر و عاطفتر ومهربانانه تر شده یا اینکه همه به فکر اقتصاد و تجارت است و مهریه هم تبدیل شده به راس المال و سرمایه برای تجارت یعنی آن چیزی که خداوند فرموده که چیزی به زن بدهید که بداند شما به او محبت دارید (صداق) تبدیل شد به عامل کینه و کدورت جالب این است وقتی که مهریه را زیاد می نویسند یکی از دلیل های افراد ساده لوح که جزئی نگر هستند می گویند اگر مرد ببیند مهریه زیاد است خودش را جمع و جور می کند نه اینگونه نیست زیرا در این چند سال چون مهریه ها زیاد شده باید طلاقها کم می شد در حالی که  از جمله در تهران که بالاترین مهریه را دارد بیشترترین طلاقها نیز در تهران است که حدودا از هر صد ازدواج چهارده تا منجر به طلاق می شود یعنی چهارده در صد ازدواجها در تهران منجر به طلاق می شود و برعکس در تلویزیون یک برنامه ای از یک روستایی نشان می داد که هنوزهم مهریه در آنجا چهارصد هزار یا پانصد هزار تومان بود ولی آمار طلاق در آنجا صفر بود مصاحبه ای که با افراد آنجا داشتند می گفتند ما سراغ نداریم که اینجا طلاقی رخ داده باشد پس مهریه بالا اگر عامل افزایش تعلق خاطر به زندگی می شد باید آمار طلاق سیر نزولی پیدا می کرد در حالی که بر عکس است البته مهریه بالا یکی یکی از عوامل طلاق است وقتی دیگر جانها به لب رسید به هر نوعی که شد خودش را خلاص خواهد کرد اتفاقا چون زیاد است کی داده کی گرفته چون توان این را ندارند شخصی که یک سکه را نمی تواند از بازار بگیرد چگونه می تواند هزار سکه را بدهد حتی اگر هر سال یک سکه بخرد هزار سال طول می کشد پس اگر کی داده کی گرفته چون توان این را ندارند.حضرت شعیب پیامبر خدا که حضرت موسی به دخترانش کمک کرد که آورده بودند گوسفندانشان را آب بدهند اما افراد قلدرجمع بودند واینها نمی توانستند کار خود را انجام دهند حضرت موسی پرسید که چرا ایستاده اید گفتند می خواهیم خلوت شود تا گوسفندان را آب دهیم بالاخره رفتند خانه و حضرت موسی گفت من جلوتر از شما می روم و هر وقت راه را اشتباهی رفتم به من نشان دهید اینجا یک نکته است که این همه تاکید می شود زنان بدون ضرورت شرعی در کوچه و خیابان نباشند حضرت موسی در حالی که یک نفر بود گفت شما پشت سر من بیایید تا من اندام شما را از روی حجاب هم نبینم رفتند منزل حضرت شعیب گفت یکی از این دختران را به عنوان همسربرای خود انتخاب کن "أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ می خواهم یکی از این دختران را به تو بدهم چون ایمان موسی را دید مهریه اش چه بود؟عَلى‏ أَنْ تَأْجُرَنی‏ ثَمانِیَ حِجَجٍ هشت سال بر من چوپانی کنی کمترین را در نظر بگیر زندگیش هم آنجا بود حالا اگر خواستی اضافه کنی و ده سال هم شد اشکال ندارد خرج و مخارج و زندگیش هم آنجاست. نکته مهم اینکه می گوید من کمتر را  در نظر می گیرم حالا اگر خواستی اضافه کنی مختار هستی فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ و نکته دیگر که دارد خارج از توان هم نبود وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ موسی نمی خواهم به تو سخت بگیرم سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحینَ مرا از انسانهای صالح می بینی.و اما در ارتباط با مهریه زیاد یک حدیث دیگر هم عرض کنم و آن اینکه چند چیز در زنان شوم معرفی شده است از جمله آن که می فرماید" فَأَمَّا شُؤْمُ الْمَرْأَةِ فَکَثْرَةُ مَهْرِهَا وَ عُقُوقُ زَوْجِهَا" کدام زن شوم است؟ زنی که مهریه اش زیاد باشد شوم است و زنی که در برابر همسر عاق شود. اما ما علنا خودمان می خواهیم شوم معرفی شویم. مثلا در بله و برون می گویند چون مهریه عروس قبلی من مهریه اش پانصد تاست این هم باید اینگونه شود آن شوم است این چرا‌‌‌ شوم شود صریحا می فرماید و ما در مقابل قرآن تفسیر می کنیم کی می خواهد بده و کی می خواهد بگیره معلوم است که یک جوان توان پرداخت ندارد مگراستثنائاً و از طرفی هم رسمهای شوم گذاشته می شود. حضرت زهرا سلام الله علیها که لولا فاطمه لما خلقتهما بهانه خلقت افلاک فاطمه زهرا سلام الله علیها است که مهریه اش پانصد درهم است که در زمان نزدیک که محاسبه کرده بودند حدودا سه میلیون تومان می شد حالا فرض کنید که مهریه حضرت زهرا در این زمان پنج میلیون شود پنچ میلیون کجا و پانصد تا هزار تا دو هزار تا سه هزار تا سکه کجا! به اندازه تاریخ تولد سکه قرار دادن کجا! من اگر از پانصد تا هزار تا مهریه دخترم کم باشد شخیصیتم کم میشود چرا؟ چون من و دخترم به گونه ای پرورش یافته ایم که هیچ شخصیتی نداریم به جزء سکه طلا من آن قدر پست و بی ارزشم که به من سکه طلا شخصیت می دهد اما چون به سکه های طلا ازرش دهنده حضرت زهراست لذا اینها برایش ارزش ندارد و کسی که در راه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست اینها برایش ارزش ندارد چون زندگیش به گونه ای است که سکه ها فدای اوست و زندگی حضرت زهرا اینگونه بود و من عرض کرده ام دختران ما نمی توانند حضرت زهرا شوند و آقایان نمی توانند علی شوند اما آقایان می توانند قنبر شوند و خانمها فضه زهرا که عرض کردم در راه ورودی کوفه دعا کرد که انزل علینا مائدة من السماء قنوتش تمام نشده غذای آسمانی برای اسرای اهل بیت نازل شد خانم زینب دعا نکرد آقا امام سجاد دعا نکرد دعا کننده کنیز زهرا فضه بود که در برابر خداوند مستجاب الدعوه است پس این مهریه هایی که قرار داده می شود بر اساس سیره حضرت زهرا و حضرت علی نیست. جهیزیه حضرت زهرا عبارت بود از یک پیراهن یک روسری بزرگ دو تا تشک و یک تخت خواب که از لیف خرماست و چهار تا بالش یک حصیر و یک آسیاب یک کاسه مسی ویک تشت لباسشویی و یک کاسه شیر و یک ظرف آب خوری و یک پرده و یک آفتابه و یک پوست گوسفند بجای فرش و دو کوزه سفالی و یک عبا و جالب این است که یک روز سلمان آمد و دید پوستی که بجای فرش استفاده می کردند روی آن بر حیوان غذا ریخته اند این در حقیقت جهیزیه یک خانوده پاکی است که ملائک بر وجودشان افتخار می کنند انشالله زندگیهایمان آرام شود با آرامش علوی، آرامش فاطمی همانطور که قرآن می فرماید" وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها" شما را خداوند زوج زوج آفرید، زن و شوهر خلق کرد در کنار هم آرامش داشته باشید. عزیزان بیایید تلاش کنیم این ازدواجها آرامش ما را سلب نکند، ازدواجهای امروزی آرام بخش نیستند اضطراب بخش و آشوب بخش هستند بخاطر اینکه از سیره ائمه اطهار و فاطمه زهرا دور شده ایم انشاالله هم مهریه ها و هم جهیزیه ها مطابق دستور الهی باشند.
خطبه دوم
امام جمعه ماهنشان در خطبه دوم نماز به ویژگیهای یک نماینده مجلس اشاره کردند و گفتند نماینده باید با مبانی نظام آشنا شود مبانی دینی آشنا شود آنچه که برادرانه عرض می کنم آن است که در مورد نماینده تحقیق کنیم این که دیگران رای می دهند کاری نداریم ما باید بدنبال خیر الموجودین برویم و او را پیدا کنیم و به ویژگیهای که دارد نمره دهیم البته تعهد حاکم بر سایر ویژگیهاست، تعهد به نظام و ولایت پذیری. حکم ولی فقیه نباید حتی یک دقیقه روی زمین بماند سمعا و طاعتا انشالله اینگونه نماینده ای شناسایی کنیم .


 


خطبه های نماز جمعه ۲۵ آذر

نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.

امام جمعه ماهنشان ضمن دعوت خود، براداران و خواهران ایمانی به تقوای الهی، تقوا و اعمال صالح را بهترین توشه ای که انسان می تواند با خود از این دار فانی به دار البقاء و آخرت ببرد دانستند و ابراز امیدواری کردند که اولا سعی شود معرفت لازم در این باره کسب کرده  و ثانیا اینکه در این راه ثابت قدم باشیم ایشان در ادامه با بیان اینکه بعلت مصادف شدن با ماه محرم بحث ازدواج و تشکیل خانواده به مدت دو هفته تعطیل شد، در این خطبه به ادامه بحث ازدواج و تشکیل خانواده پرداخته و گفتند که: قرآن می فرماید :"أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ *وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرار" اولا یکی از فلسفه های مهم ازدواج و تشکیل خانواده عبارت است از تولید مثل که عرض کردم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که من به زیاد بودن شما افتخار می‌کنم" تناکحوا تناسلوا تکثّروا فإنّی أباهی بکم الأمم یوم القیامة"حالا در ارتباط با کنترل جمعیت این را بارها عرض کرده ام که یک استدالی ساده در ارتباط با این حدیث شده بعضیها گفته اند چون آن زمان امت‌ پیامبر کم بود فرمود که من به زیادی شما افتخار می کنم در حالی که می فرماید اباهی بکم یوم القیامه این افتخار در قیامت است نه در دنیا پس اختصاص دادن این حدیث به صدر اسلام خارج از تعمق علمی  و درایت حدیث است و از علمای حدیث هم این فرمایش شنیده شده لذا بسیاری از علماء وقتی که آقای احمدی نژاد توطئه بودن کنترل جمعیت در ایران اسلامی را مطرح کردند، ازجمله آیة الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان اعلام کرد مساله بسیار مهمی است اگر چه هنوز آن زمزمه های که باید می بود و در مجامع علمی و صدا و سیما با مباحث علمی این مساله را ریشه یابی کند و آثار آن را پیگیری کند و عرض کردم که از رهبر معظم انقلاب هم در کتابی بنام کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکره مسلمین نقل شده که فرموده است احساس می شود این برنامه، برنامه صهیونیستی است. اصل بحث فعلا این نیست فقط خواستم اشاره ای داشته باشم.پس یکی از فلسفه های ازدواج عبارت است از تولید مثل، که علامه طباطبایی هم در کتاب شریف تفسیر المیزان مهمترین فلسفه ازدواج را تولید مثل و حفظ نسل انسانها می داند چون حفظ نسل انسان به غیر از ساختار ازدواج از دیدگاه خداوند نامشروع است و آن نسل، نسل ناپاک می شود لذا خداوند خواسته نسل انسانها از راه پاک و حلال ادامه یابد اما آیه ای که تا حدی قبلا اشاره شده بود خداوند مثال می زند که این مثال در مورد خانواده هم استفاده شده که یک شجره پاک، یک نسل پاک که پاکترین نسل، نسل پیامبراکرم واهل بیت عصمت و طهارت است و یک نسل آلوده و نجس و ناپاک و ملعون عبارت است از نسل بنی امیه،یزید و پدران یزید و آنهایی که غاصب ولایت شدند اینها از نسلهای خبیث محسوب می شوند که یک شبی عرض کردم پیامبر فرمود خلافت بر بنی امیه حرام است و هر موقع دیدید که معاویه بر منبر من نشسته او را به هلاکت برسانید پس ما می ببینیم که یک خاندان پاک می شود و یک خاندان ناپاک و در زیارت عاشورا هم که عزیزان خواندند و انشالله در ماه محرم ادامه می دهند می خوانیم  که "و لعن الله آل زیاد و آل مروان و لعن الله بنی امیة قاطبة" کل بنی امیه را لعن می کند در زیارت عاشورا به ما یاد دادند که صدمرتبه لعن بفرستید و بعد صد مرتبه سلام بدهید و اگر صد مرتبه لعن نباشد در حقیقت  صد تا سلام دادن ارزش نخواهد داشت اینکه برخی انسانهای راحت طلب که نمی خواهند در راه دین هیچگونه سختی متحمل شوند این کار با منطق زیارت عاشورا سازگار نیست چرا که در زیارت عاشورا می فرماید اول صد مرتبه لعن بفرست تا آماده شوی برای صد مرتبه سلام به اهل بیت و امام حسین علیه السلام بفرستی این قدر یک خاندان ارزش پیدا می کند و یک خاندان خباثت پیدا می کند این را برای این عرض کردم  تا بگویم که خاندان پاک با خاندان ناپاک چقدر تفاوت دارند بنی امیه کسی بود که قبل از اسلام رسما آلوده بودند و در انحرافات بودند و لذا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که "أَنْکِحُوا الْأَکْفَاءَ وَ انْکِحُوا مِنْهُم"‏ اولا با همتا ازدواج کنید و آنها را برای تولید مثل پاک انتخاب کنید و بدون زمینه و زمین پاک نمی تواند انتظار فرزند پاک داشته باشد" وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلَّا نَکِدا" سرزمین زمین  به اذن خدا میوه پاک می دهد وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلَّا نَکِدا اما زمین ناپاک اگر چه بظاهر روییدنیهای آن زیبا باشد ولی بیهوده و بی فایده است لذا پیامبر اکرم می فرماید: از روییدنیهای مزبله و زباله دان پرهیز کنید پرسیدند که روییدنیهای مزبله چیست؟ فرمود: دختری که در خانواده آلوده و ناپاک رشد کرده اگر چه بظاهر زیباییهایی دارد اما او نمی تواند انسان را در مسیر درست هدایت کند انسانهای متولد از او انسانهای صحیحی نخواهند بود حتی بلحاظ جسمی و خصوصا به لحاظ روحی و روانی که مهمترین سلامت، سلامت ایمان است اینکه بعضی ها صوموا تصحوا را به معنای سلامت جسمی معنا کردند مقام پیامبر را تنزیل دادند و صوموا تصحوا یعنی روزه بگیرید تا با سلامت دین روبرو شوید البته کارکرد روزه می تواند  سلامت جسمی هم  باشد  اما فلسفه روزه سلامت جسمی نیست بلکه فلسفه روزه و عبادت، عبارت است از اینکه انسان بنده خوبی باشد و  در اول قرآن می خوانیم که ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ کتاب هدایت است هر حدیثی هم از پیامبر نقل شده در موقع ترجمه و پارادایم حاکم بر ترجمه باید هدی للمتقین باشد حدیث پیامبر هدی للمتقین است و اینکه در احادیث به بعضی مطالب اشاره شده ولی باید اولین ترجمه اش( اگر منجر نشود به تفسیر به رای کردن قرآن یا حدیث)هدی للمتقین باشد اصل اساسی هدایت کنندگی است.
پس در ازدواج مساله انتخاب صحیح، انتخاب سالم و پاک مهم است و زیرکترین جوان، زرنگترین پدر و مادر کسی است که بتواند از بهترین و پاکترین خانواده برای فرزندش همسر انتخاب کند و توجه شود که اولین ملاک برای ازدواج ایمان است نه مسائل مادی حتی قرآن می فرماید کنیزی که مومن باشد بهتر است از آزاده زنی که نا پاک است
"وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکة" یک زن ناشایست و آلوده اما با چهره زیبا و از طرفی کنیزی با چهره متوسط می فرماید این بهتر است َّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکة شخصی با امام حسن علیه السلام مشورت کرد که پرسید برای دخترم خواستگار آمده فرمود انسان با تقوا را انتخاب کن که اگر تقوا داشته باشد اگر دخترت را دوست داشته باشد او را گرامی می دارد و اگر دوست نداشته باشد تقوایش مانع می شود که او را ظلم کند چون انسان با تقوا ظلم نمی کند اگر خانواده پاک شد تمام کسانی که در مسائل اجتماعی آگاه هستند می دانند خانواده اساس جامعه است و اگر غرب آلوده است، غرب متلاشی است چون خانواده متلاشی است و اگر اسلام عزیز است و جامعه اسلامی می تواند عزیز باشد چون اسلام برای خانواده ارزش قائل است و زمانی که خانواده متلاشی شد مواظب شویم الگوهای غربی که مبتنی بر مبانی غربی است در جامعه ما حاکم نشود اینکه افزایش اشتغال زنان بدون دلیل (حالا در خانواده ای اشتغال زن علت ضروری دارد) عزیزان، پیروان حضرت زهرا،به زندگانی حضرت زهرا نگاه کنید اینکه شعار داده می شود حضرت زهرا اجتماعی است اولا خانواده اجتماعی ترین اجتماعی است و مهمترین رکن جامعه است و ثانیا حضرت زهرا در کوچه و خیابان نعوذ بالله با نامحرمان داد و ستد نکرد دوبار در طول عمرش آن هم ضرورتا برای دفاع از ولایت (آن هم با شرایطی که در این خطبه ها عرض شده) آمد و از ولایت دفاع کرد مهمترین جایگاهی که حضرت زهرا داشت جایگاه خانواده بود مهربانترین مربیان مهد کودک،بهترین مهد کودکها بدتر از بدترین خانواده هاست البته منظور خانواده آلوده نیست در خانواده های معمولی یک مادر معمولی بهتر از هزار مربی مهربان مهد کودک است نه دلسوزی در مهد کودک دلسوزی مادرانه و پدرانه است و نه مربی وقت دارد که نیازهای تربیتی و عاطفی فرزندان عزیزتان را تامین کند و نه زندگی حضرت زهرا اینگونه ما حرکت می‌کنیم بوده وقتی که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم که تشریف آورد منزل حضرت زهرا سلام الله علیها( بعضی ها در تلویزیون یا جاهای دیگر می خواهند خانواده را حقوقی نشان دهند خانواده کانون محبت و عاطفه است خانواده کانون قضا نیست کانون قضاوت نیست، می پرسد آیا کار زن در خانه واجب است اینها انسان را به سعادت نمی رساند به زندگی حضرت نگاه کنیم) پیامبر آمد به خانه این آقا و خانم بهشتی و تقسیم کار کرد که علی جان تو کارهای بیرون را انجام بده و دخترم زهرا تو هم کارهای خانه را انجام بده خانواده علوی و فاطمی اینگونه است وقتی که خانم زهرا این حرف را از پیامبر شینید خوشحال شد که چه خوب شد پدرم،رسول الله،پیامبر خدا مراوده با نامحرمان را و داد و ستد با نامحرمان را بر عهده من نگذاشت و شادمان شد این سیره حضرت زهراست واگر خانم در خانواده شد این خانواده پاک می شود و فرزندانی چون امام حسن و امام حسین و حضرت زینب را تقدیم جامعه می کند چرا خانواده را تحقیر می کنیم چرا در اداره‌ها پشت میز نشستن را برای خود افتخار می دانیم کل کارمندان مومن فدای حضرت زهراست اینها اولاد اوست و آن هم اولاد دیگران این است خانواده نبوی خانواده علوی و خانواده فاطمی انشاالله در انتخاب همسر مسائل مبنایی دینی و در زندگی الگوی فاطمی، الگوی علوی و الگوی نبوی را مدنظر قرار دهیم و اگر ما از حضرت زهرا الگو بگیریم کل جامعه باید از ما الگو بگیرد آن جوامعی که معطل هستند آن خانواده و جامعه غربی که متلاشی است. جوانان در فیلمها و غیره ماشین و یا خانه زیبا نشانه خوشبختی نیست این مهم است که این دنیا را در این خانه مزرعه آخرت قرار داده یا نه این مهم و اساسی است انشاالله برای ما زندگی خانم فاطمه زهرا و امیرالمومنین و اقا رسول الله الگو شود انشاالله بقیه مطالب در خطبه های اینده مطرح می شود.
خطبه دوم

امام جمعه ماهنشان در خطبه دوم نماز ضمن دعوت خود و نمازگزاران به تقوا به مناسبتهای مهم هفته پرداختند و گفتند: بیست وهفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است وحدت خواست خداوند و تفرقه خواست شیطان است
"إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاء" فرمایش خداوند است که می فرماید خواست شیطان این است بین شما تفرقه باشد وحدت ناشد دشمنی باشد، محبت نباشد عداوت باشد اما خواست خدا این است که "فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا"خداوند از وحدت بعنوان نعمت یاد می کند و هر گونه برادری و وحدتی که بین شماست خداوند از آن به عنوان نعمت یاد می کند "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً"در بین شما دشمنی بود خداوند شما را به همدیگر مهربان کرد این اهمیت وحدت است و جامعه  ای که وحدت نداشته باشد به جایی نمی رسد در جامعه وحدت نباشد یک عده افراد به اهداف شیطانی خود فکر می کنند و یک عده هم فدای منافع آنها می شوند در هر جا دیدیم که کسی طبل اختلاف می زند و به اختلاف دامن می زند قطعا و بدون شک نیروی شیطان است چون هیچ پیامبری نیامد مگر اینکه مردم را به وحدت دعوت کرد امام امت فرمود اگر کل انبیاء در یک روز مبعوث می شدند هیچ اختلافی با هم پیدا نمی کردند چون راه راه یگانه است راه،راه خداوند است اهدنا الصراط المستقیم در راه خدا اختلاف نمی شود در راه مستقیم تفرقه نمی باشد پس اولا در شهرستان خودمان وحدت را تقویت کنیم و من تشکر هم کردم از مساله نماز ظهر عاشورا و مساله حضور در عزاداریها و مساجد چه از سوی مردم شریف و چه از سوی هیئات که جای تشکر دارد اما در مورد وحدت حوزه و دانشگاه مهمترین عامل وحدت این است که مبانی نزدیک به هم باشد ولی متاسفانه به قول آیه الله عمید زنجانی که فکر کنم سال 74 یا 75 بود در سخنرانی خود در دانشگاه آزاد گفت دانشگاه زادگاه غربی دارد و این زادگاه باید پاک شود و اگر این زادگاه پاک نشود مبانی پاک نمی شود و اگر مبانی اصلاح نشود وحدت امکان پذیر نیست تاکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح مبانی علوم انسانی هم از این باب است در بعضی قوانین هم که اشکالات دارد از همین باب است چون سایه شوم غربگرایی بر بعضی علوم ما حاکم است و چون آن علوم بر مسئوولین منتقل می شود آن سایه شوم ادامه دار است و تا زمانی که غرب ستیزی به جای غرب شیفتگی حاکم نشود مبانی اصلاح نمی شود و ما باید قبول کنیم که اگر چه غرب در مسائل مادی بدلیل ظلمهایی که کرده پیشرفت کرده اما در مسائل انسانیت نه تنها نسبت به قرون وسطی پیشرفت مثبت نکرده بلکه از قرون وسطی هم وسطاتر است باور کنید در قرون وسطی این قدر جنایت نه ابزاری بود و نه امکان داشت غرب هر روز وحشی تر می شود و آنهایی که بخواهند از غرب الگو بگیرند چه در مورد تحلیل جامعه و چه در مسائل قانون گذاری جامعه اسلامی را به سوی توحش و بی انصافی حرکت خواهند "وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مُبینٍ "هیچ نیازی نیست مگر اینکه ما در قران داریم و چون از قرآن دور شده ایم  و احساس می کنیم گمشده ما در غرب است و اگر با قران آشنا شویم می بینیم که چه گنج عظیمی در دست داریم لذا عامل وحدت فقط اتحاد در مبانی و یک سویه کردن مبانی است اگر حوزه و دانشگاه با مبانی دینی با مبانی قرآنی حرکت کنند و هر دو عامل کمک می شود و در اینگونه مسائل وقتی به بعضی مسئوولین تذکر داده می شود مایه نگرانی نباشد اگر قرآنی فکر کنیم تمام بازوهای مسئوولان از صدر تا ذیل برای برداشتن بار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اگر یک نفر این بار را به خطا و اشتباه بر می دارد اگر به او گفتند کار تو خطاست و به سر منزل مقصود نمی رسد باید تشکر کند و هوای نفس خود را کناربگذارد و قرآن می گوید هر کس با حکم الهی و دستور قرآن حرکت نکند فاسق است و به هر کسی که تذکر داده می شود به بنده حقیر و به شما بزرگواران باید از تذکر دهنده تشکر کرد چون می خواهد انسان را به مبانی دینی و مبانی نظام جمهوری اسلامی نزدیک کند آیا این جای گلایه دارد که انسان را نگذارند در پرتگاه هوای نفس سقوط کند آیا به یک نفر تذکر دهند در جایی که حقوق حق الناس نیست بلکه حقوق نظام است و بعضیها بدلیل همسویی با نظام و مبانی نظام و اهلبیت باید مورد توجه واقع شوند و باید بعضی مواقع شک کنیم در بعضی مسائل شک کنیم بعضی مواقع شک مقدمه یقین است من بعضی مسائل را مصلحت نمی دانم بیان کنم انشاالله هوای نفس کنار گذاشته شود قطعا در مسیر نظام حرکت می کنیم و این را بدانیم که بنده حقیر تا جایی که توان دارم در قالب نصحیت و خیر خواهی تذکر می دهم و اگر هوای نفسی در مسائل رخ می دهد اینها باید حل شود مصلحت نظام را هیچ موقع فدای مصلحت فرد نمی شود، مصلحت هوای نفس بنده نمی تواند حاکم بر مصلحت نظام شود منیّت را کنار را بگذاریم امام به یک عالم فرمود پانزده سال زندان کشیدی و به یاد خداوند هم بودی اما به زبان  یکبار گفتی من نمی گذارم و ما که انگشت کوچک امام نمی شویم آیا فکر می کنیم از خطا به دور هستیم نه ما زیاد در معرض خطا هستیم توبه کنیم استغفار کنیم و از سیدالشهداء بخواهیم که هوای نفس ما را خرد کند البته کمک کند ما خودمان هوای نفس را کنار بگذاریم .
مساله بعدی 30 آذر مصادف با 25 محرم بنا به روایتی شهادت امام سجاد علیه السلام است من عرض می کنم بعضی مصیبت هایی که امام سجاد دید بالاتر از مصیبتهای دیگران بود شاید آن درد و رنجی که امام سجاد علیه السلام تحمل کرد اقا ابوالفضل العباس هم تحمل نکرد چون وطیفه اش این بود که خون دل بخورد، نگاه کند و در جلوی چشمش بنی هاشم، برادرش علی اکبر و عمویش ابالفضل را قطعه قطعه کنند و این بزرگوار بنا به اینکه  شجره امامت منقطع نشود و بیماری مصلحتی هم داشته باشد نگاه کند و تحمل نماید اما سهل ساعدی است که می گوید در موقع ورود به کوفه نگاه کردم و امام سجاد را شناختم عرض کردم آقاجان برای من فرمایشی دارید بفرمایید فرمود ای سهل این زنجیرها به گردنم اذیت می کنند و  اگر پارچه ای داری یک تکه زیر زنجیرها بگذار تا یک مقدار اذیتش کم شود ای عاشقان سهل می گوید زنجیرها را که بلند کردم خون جاری شد.
اما مساله هواپیمای جاسوسی و سر در گمی آمریکا اینها به برکت این گریه هاست که امام فرمود ما هرچه داریم از این محرم و صفر داریم یک زمانی شاه و حاکم کشورمان بازیچه و عروسک خیمه شب بازی آمریکا بودند الحمدلله امروز آمریکا نه کل استکبار به تمام وجوده بازیچه دست فرزند امام هستند این جای تبریک و خوشحالی است و الان در آمریکا اوبامای بازیچه و غیره نمی دانند در مقابل این رویداد مهم چگونه موضع گیری کنند که البته ملت ایران و خانواده شهدا این اجازه را نمی دهند و البته مسئوولان عزیز ایران و مخصوصا نیروی مسلح و عزیزان سپاهی در این عزم قوی هستند و این غنیمتی که بدست آورده اند به آسانی از دست نمی رود انشاالله.

پروردگارا عزت اسلام و ایران را روزافزون بگردان.

 

خطبه های نماز جمعه ۱۸ آذر

نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.